Mai mare! 6×6/ 6×7 – Part.1 – Yashica Mat 124g

 

    Fotografii au preferinţele lor în alegerea formatului filmului. Unii în funcţie de subiectul abordat (jurnalism, peisaj, fotografie de nuntă, portret, nud…), alţii în funcţie de rezultatul final (dimensiunea printului) alţii ţin cont de greutate, de timpii de sincronizare cu blitz-ul… ba chiar şi de dimensiunile mâinilor. Fiecare aparat şi fiecare format are avantajele şi dezavantaje sale.  Un lucru este cert însă: formatul mediu utilizează mult mai mult film (>4 x mai mult decât formatul 35mm) şi calitatea este evident superioară.  Un aparat chiar entry level de 200-300 $ poate să dea clasă unui leica, nikon sau canon, pe film sau digital. Un film 6×6, scanat cu un scanner bun (nu spun de top) poate să ajungă la 500 Mp. Vă puteţi imagina diferenţa. De fapt superioritatea peliculei pe 120mm nu se datorează doar rezoluţiei ci şi dispersiei luminii în stratul de emulsie fotosensibil.

    Există şi aici, în formatul mediu diferenţe. Astfel avem printre cele mai populare:

  • 645 (sau 6×4,5) – Mamiya 645, Pentax 645, Contax 645, Bronica 645; Yashica Copal;

  • 6×6 – Rolleiflex, Hasselblad, Fuji GF670 (trage şi 6×6 şi 6×7), Voigtlander BESSA III (tot în ambele formate), Kiev (60, 80,88), Seagull, Bronica, Mamiya seria C (330, 220, 33, 22…);

  • 6×7 – Pentax P67, Mamiya (6, 7, RB 67, RZ67), Fuji GF670 , Voigtlander BESSA III; Koni Omega Rapid;

  • 6×9 – Zeiss Ikon Ikonta (6×4,5, 6×6, 6×9).

Majoritatea aparatelor menţionate mai sus – lista nefiind nici pe departe exhaustivă – pot fi găsite încă în uz şi produc fotografii extraordinare.

Primul aparat de format mediu pe care l-am achiziţionat a fost un Seagull TLR (la preţul a 5 pachete de ţigări :)), urmat îndeaproape de un Kiev 80 şi apoi de un Hasselblad 500 CM.  Acesta din urma, un aparat superb, va face cu siguranţă obiectul unui alt articol.  Ca să fiu mai exact, de fapt primul meu aparat pe 120mm a fost un Etiud. Acesta totuşi nu se pune. Era un aparat cu lentile de plastic, având 3 diafragme (3 găuri de diametre diferite) şi se achiziţiona de la raioanele de jucării.

Din raţiuni ce ţin de tipul fotografiei abordate în acest moment (preponderent de stradă), o să încep seria de aparate pe format mediu cu prezentarea lui Yashica Mat 124G. Hasselblad este o minunăţie de aparat, dar în fotografia de stradă sau chiar pentru călătorie, apar câteva inconveniente: aproximativ 2,5 Kg + obiective, aproape obligativitatea folosirii unui trepied solid (vibraţiile la timpi mai lungi -chiar şi la 1/60 – introduc blur de mişcare) şi zgomotul care atrage atenţia. Am căutat şi o soluţie care să ţină cont de preţ, disponibilitate şi calitate. Raportul preţ/ calitate a dictat astfel alegerea lui Yashica. Aparatul poate fi găsit în România din când în când, la preţuri ce variază între 1.000 şi 1.400 lei, în funcţie de starea aparatului. Experienţa lucrului cu acest aparat mă face să afirm că îşi merită fiecare bănuţ. Se poate găsi la un preţ mai mic un 124 (fără G), care este practic aceiaşi maşinărie, dar G (de la gold) are în plus contactele exponometrului din acest material. Aş adăuga şi că sunt mai noi (există o controversă în privinţa fiabilităţii, dar pot să afirm că nu îşi are rostul).

Yashica Mat 124G_00001

Yashica Mat 124G_00018

Yashica Mat 124G_00017

Yashica Mat 124G_00016

124G a fost fabricat între 1970 şi 1985 şi de altfel nu a mai fost urmat de alt aparat TLR Yashica şi vine echipat cu un obiectiv Yashinon 3,5/ 80 mm şi pentru punere la punct (finder) un Yashinon 2,8/ 80 mm, un declanşator Copal-SV şi exponometru alimentat de la defuncta baterie cu mercur de 1,3 V. În articolul despre OM1n discutam despre soluţiile la această baterie. În cazul de faţă, în ciuda a orice aţi citi pe internet, pot să afirm – testat îndelung – că nu are nici o importanţă înlocuirea bateriei cu una de 1,5 V. Aparatul va expune foarte precis, fără a apela la trucuri ca de exemplu reglarea cu o treaptă mai jos a sensibilităţii. Probabil că are incorporat un circuit care stabilizează la 1,3 V tensunea sau toleranţa acoperă acest inconvenient. Oricum, introduceţi o baterie de 1,5 V şi exponometrul va funcţiona fără eroare. Greutatea aparatului este de 1.100 g. Foarte uşor. În plus vizorul fiind “la brâu”, nu necesită musculatură.

Tatăl TLR-urilor din Balcani şi de aiurea este evident Rolleiflex. Dacă vă permiteţi un astfel de aparat (câteva mii de $ pentru un exemplar curat), go for it. Dacă nu, există alternativele:

  • Rolleicord – dar în opinia mea sunt tot scumpe şi cu nimic superioare lui Yashica Mat;
  • Mamiya seria C – optic superioare, dar destul de scumpe şi foarte mari şi grele (în general, cu excepţia seriei6 şi 7 – rangefindere – aparatele Mamiya sunt tancuri);
  • Seagull – soluţia mai ieftină – dar optic şi mecanic sub YM;
  • Zeiss – destul de greu de găsit în stare bună şi destul de scumpe.

Dacă ar fi să facem o comparaţie între Rolleiflex şi Yashica Mat, ar trebui să ţinem cont şi de ce obiective are Rollei-ul (Plannar sau Xenotar – bijuterii, Xenar sau Tessar – bune dar comparabile cu Yashinon). Folosind o diafragmă ≤ 1/8 rezultatele sunt comparative. Am testat şi fotografi cu experienţă nu au putut face diferenţa între o fotografie realiată cu Rolleiflex, Kiev, Rolleicord sau Yashica.

Diferenţele se văd în schimb la portrete realizate cu 1/4 sau 1/5,6. Să ţinem cont totuşi de cei circa 2.000 $ în plus. Aş spune totuşi că, chiar şi la aceste diafragme rezultatele obţinute cu Yashica sunt foarte bune. De altfel am un prieten care a avut o expoiţie extraordinară la care fotografiile erau realiate cu un Zenit şi cu un Seagull.

Lucrul cu un TLR este foarte plăcut şi după o oarecare perioadă de adaptare este greu de lăsat din mână. Rezultatele sunt extraordinare. Un accesoriu foarte util este un parasolar. Original sau nu, acesta intră în categoria obligatoriu.

(+): u;or, discret, silenţios, optică foarte bună, format 6×6 (permite printuri foarte mari) , sincronizare blitz la toţi timpii, expunere precisă, focalizare fără a duce aparatul la ochi (util în fotografia de stradă), fiabil;

(-): focalizare în oglindă (necesită oarecare experienţă), obiectiv fix (există adaptoare pentru superangular şi tele), doar 12 cadre, geamul de punere la punct mai puţin clar ca la Rolleiflex (în special în lumină redusă).

Primele exemple sunt fotografii de test, făcute fără un subiect anume şi la repezeală, scanate pentru web; vor urma fotografii “mai lucrate”.

 Yashica Mat 124G_00003

 Yashica Mat 124G_00004

Yashica Mat 124G_00005

Yashica Mat 124G_00014 

 Yashica Mat 124G_00006

 Yashica Mat 124G_00007

 Yashica Mat 124G_00008

Yashica Mat 124G_00009

 Yashica Mat 124G_00010

 

Advertisements

2 thoughts on “Mai mare! 6×6/ 6×7 – Part.1 – Yashica Mat 124g

  1. am eu un aparat yashica 124 g in stare excelenta…plus un polaroid sun 600 LMS..si un yashica mf-2 (stare buna)..toate la 1000 de lei…daca stiti pe cineva interesat astept un email ..chiar in aceasta clipa le pun la vanzare pe Olx..

  2. Scuze, dar pentru o perioada nu am mai avut timp sa intru pe site. Nu am mai modificat, nu am raspuns la mesaje. Am acceptat acum mesajul, probabil prea tarziu. Oricum ma gandesc sa adug si o rubrica de anunturi foto.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s